Jadi pelbagai bentuk bantuan dan skim telah diperkenalkan oleh kerajaan bagi meringankan beban rakyat dalam suasana ekonomi global yang mencabar hari ini. Antara yang turut mendapat perhatian kerajaan untuk dibantu adalah industri pengangkutan awam yang melibatkan lori, bas ekspres, bas sekolah, teksi dan perkhidmatan rel.
Kerajaan melalui Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah melaksanakan pelbagai inisiatif skim dan bantuan dana dalam memastikan pertumbuhan mampan industri. Kita sudah dengar TEKS1M, TR1MA, SPB1M, Skim Insurans Murid sekolah dan bermacam-macam lagi.
Idea ini pernah disebut oleh Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar pada Oktober 2014 ketika deregulasi tambang bas sekolah diumumkan. Akhirnya ia direalisasikan dengan kerjasama Kumpulan Media Star. Turut sama dalam pelancaran skim ini Ketua Pegawai Eksekutif SPAD, Mohd Nur Ismal Kamal.
Nilai tambahan ini sekurang-kurangnya dapat membantu pengendali bas sekolah menampung perbelanjaan bulanan seperti selenggara dan pembelian alat ganti. Namun begitu SPAD menetapkan hanya bas sekolah berusia kurang dari 20 tahun sahaja layak menyertai projek ini.
Kalau diikutkan, syarat yang dikenakan oleh SPAD tampak longgar. Ia bagi memastikan lebih ramai pengendali dapat menerima manfaat projek ini. Namun tidak bermakna pengendali boleh ambil mudah tentang kondisi dan keselamatan bas sekolah masing-masing.
Skim pengiklanan pada bas sekolah ini bakal menjadi rebutan individu atau syarikat untuk dijadikan platform mempromosikan produk dan perkhidmatan. Cuba bayangkan sebanyak 15,000 bas sekolah beroperasi dan mesej iklan dapat disampaikan kepada sejumlah 5juta murid di seluruh negara. Itu belum lagi kita kira jumlah penduduk di sesuatu kawasan perumahan atau pengguna jalan raya yang lain.
No comments:
Post a Comment