Saturday, March 30, 2013

Pakatan Mempermainkan Nabi


Inilah yang membimbangkan para cendekiawan muslim dalam senario berpolitik kini. Mereka tidak menafikan keperluan menyerapkan nilai-nilai Islam dalam politik. Tapi apa yang menggusarkan mereka adalah tindakan segelitir politikus tiga suku yang memPOLITIKkan Islam.

Perkara ini semakin menjadi-jadi di ambang PRU13. Rakyat sendiri dapat menyaksikan semakin banyak lafaz dan penulisan pihak-pihak yang terlalu beremosi tidak bertempat dalam soal politik.

Gambar di atas adalah salah satu contoh sehingga tergamak membuat ungkapan fitnah dengan mengaitkan nama junjungan besar Rasulullah s.a.w.

Adakah nilai-nilai berpolitik begini hendak kita pertontonkan kepada generasi muda? Sudah banyak kali para cendekiawan menyuarakan kebimbangan ini namun dipandang remeh oleh mereka yang berfikiran cetek.

Paling meresahkan apabila semakin ramai bukan Islam diberi kebebasan melanggar kesucian Islam demi mencapai matlamat politik mereka. Matlamat menghalalkan cara.

uthman_mati

Antaranya bukan Islam dibiarkan memasuki masjid dan surau untuk berucap dalam keadaan tidak menutup aurat. Tidak cukup dengan itu ada juga segelintir bukan Islam ini berceramah di pentas politik dengan menyelitkan potongan surah dan hadis dalam ucapan mereka.

Hakikatnya adakah mereka benar-benar melafazkan potongan itu dari hati yang mempercayai kebenaran hadis dan al-Quran?Atau hanya untuk dijadikan ALAT mainan politik bagi menarik perhatian pengundi beragama Islam?

Agak pelik bila ada dikalangan hadirin yang kagum dan memuji? Sehingga ada yang berkata "..dengar tu, (bukan Islam) tu pun pandai berdakwah"?? Jika ada yang terdetik akan ungkapan seumpama itu, cuba renungkan kembali persoalan tadi.

Adakah mereka ucap dari hati yang percaya kebenaran hadis dan al-Quran? Atau sekadar alat mainan politik mereka.

Maka pimpinan pembangkang tidak perlulah berdolak dalih mengatakan mereka sedang mengajar rakan mereka memahami Islam. Lima tahun sudah berlalu, rakan mereka langsung tidak menunjukkan tanda-tanda terima dan fahami Islam.

Malah bertambah lancang menentang. Malangnya mereka rela kekal bersama musuh dalam selimut dari mendengar rintihan ahli akar yang mula ragu dengan usaha meneruskan pakatan ini.


No comments:

Post a Comment