Saturday, October 6, 2012

RAPID Pengerang Saingan Jurong Singapura


Selepas RAPID ini siap nanti, ia bakal memberi saingan kepada Singapura yang selama ini menguasai perdagangan di perairan Selat Melaka dengan adanya pelabuhan dan kompleks minyaknya di Pulau Jurong. 

Untuk lebih jelas mari kita lihat bertapa sibuknya laluan perdagangan di Singapura, Gambar dibawah adalah berdasarkan trafik laluan kapal dagang:


Laluan Utama - live view 5 Oktober 2012
Lihat Bertapa Banyak Kapal-kapal Dagang - live view 5 Oktober 2012

Cuba kita lihat kapasiti laluan kapal dagang di Pulau Pinang pula:
Bukan Tumpuan Utama Kapal Dagang - live view 5 Oktober 2012

Ternyata perairan di Pengerang adalah paling sesuai kerana ia merupakan laluan kapal dagang paling sibuk di rantau Asia Tenggara. 

Satu KERUGIAN jika Malaysia tidak manfaatkan peluang pembangunan RAPID di Pengerang.

Sejak dari awal lagi rakyat Malaysia sudah perhatikan gerakan pakatan ni. Kenapa pada mulanya mereka beriya-iya hendak bantah projek RAPID Pengerang bersebelahan dengan Singapura..dan sekarang cadang hendak pindahkan ke Kerteh Terengganu jauh dari Singapura?

Lu orang (Pakatan) ada apa-apa ke ngan Singapura? Apa itu Guan Eng yang berpuluh-puluh kali pergi Singapura sebelum ni dah kowtim suruh kacau RAPID ke?

Pakatan mendakwa ingin membantu rakyat Pengerang dengan menggunakan NGO bagi menimbulkan fitnah kononnya tanah penduduk dirampas, habitat laut terjejas, penduduk hilang kerja dan macam-macam lagi FITNAH. BACA TEMBERANG PAKATAN DISINI. dan KLIK SINI

Sememangnya mereka ketandusan idea untuk menghentam kerajaan, diburukkan lagi dengan masalah dalaman yang semakin tidak dapat dibendung. KLIK SINI & SINI

Dari analisis di atas, rakyat Malaysia sudah dapat melihat dengan jelas yang mereka ini, secara tidak langsung sedang membantu Singapura untuk kekal menguasai perdagangan di perairan sini. 

Memang satu usaha licik menabur pasir ke periuk nasi Rakyat Malaysia. TOLAK PAKATAN!


Perisik: banyak maklumat risikan diterima..nak keluarkan ke? Relaks dulu.


No comments:

Post a Comment