Thursday, June 27, 2013

Pembangkang Brengset Perlekeh Titah YDP Agong


Macam lahabau para pemimpin pakatan sekarang ni, selamba badak je memperlekeh dan memperkecilkan titah YDP Agong. Titah baginda Agong yang mengajak kepada kesatuan ummah dan keamanan pun hendak dipolitikkan.

Paling lakhanat, si mat lembut fizi yang perasan hebat menuduh bahawa titah Agong itu adalah skrip yang direka oleh PM. Inilah produk pemikiran pemimpin pakatan bila pemimpin berotak lembu mula berkata-kata. Paling ketara memperkecilkan titah ini banyak datang dari PKR-DAP.

Manakala PAS melihat titah YDP Agong sebagai satu yang positif. Adakala terdengar juga suara-suara halus erdogan yang cuba-cuba menunjukkan sokongan terhadap PKR-DAP. Tapi tidak memberi sebarang impak besar sekaligus menunjukkan PAS dah menjauhkan diri dari gerakan jijik PKR-DAP.

Titah YDP Agong menyeru supaya semua pihak menerima keputusan PRU-13 dan baginda juga turut memuji usaha SPR dalam melaksanakan tugas dengan baik. Akan tetapi titah ini dilihat sebagai kata-kata boneka yang datang dari PM. Bengong betul dorang ni.

Walhal Agong, Raja atau Sultan di setiap negeri bukan sekali dua berucap atau bertitah. Setiap isi ucapan adalah berdasarkan pemerhatian YDP Agong yang mula bimbang dengan perkembangan politik negara yang semakin memecah belahkan rakyat.

Lihat sahaja bagaimana Suruhanjaya Pilihan Raya diserang dengan pelbagai tohmahan dan fitnah. Apa masalahnya jika baginda Agong bertitah supaya semua orang menghormati keputusan PRU13. Lagi pun SPR merupakan suruhanjaya yang terletak di bawah Agong.

Namun bang non dan si lembut enggan mengalah dan akan terus menyuarakan bantahan bagi membahaskan ucapan Agong ini. Skrip yang bakal kita dengar adalah penipuan PRU13. 

Penipuan apa? Sedangkan dalam berpuluh petisyen yang mereka hantar, hanya isu dakwat kekal yang dapat dihebohkkan. Isu pengundi hantu? Isu blackout? Langsung tak ada.

Perlu di ingat bahawa tujuan Agong bertitah demikian bukan untuk menafikan hak pembangkang untuk membantah keputusan PRU13. Sebagai rakyat kita sendiri merasa pelik kerana kalau petisyen sudah dihantar ke Badan Kehakiman, apa perlunya pihak yang tidak puas hati nak memekak lagi di parlimen. 

BN pun hantar petisyen, namun tidak pula mempertikaikan titah Agong! Sebab kalau bahas atau bantah baring guling-guling kat padang merbok hari-hari pun pun tak akan dapat mempengaruhi keputusan Mahkamah. Jadi sebaik-baiknya kita tunggu sahajalah keputusan mahkamah. 

No comments:

Post a Comment