Tuesday, June 4, 2013

CINA BIADAP!! BERAMBUS!!


Buat apa nak bagi muka kepada cina biadap menghina institusi istana. Tiada tempat di negara ini untuk orang macam ni. Baru-baru ni titah Yang Di-Pertuan Agong pula di perkotak-katikkan dengan kenyataan di ruang facebook yang cukup mengguris hati rakyat!

Minda lohong mereka terisi dengan sifat perkauman yang telah berakar umbi dari sebelum merdeka lagi. Mereka ini lupa sejarah dan tolak ansur pemimpin-pemimpin melayu serta institusi raja-raja dalam menerima mereka sebagai sebahagian daripada rakyat Tanah Melayu ketika itu.

Inilah satu-satunya negara yang memberi kerakyatan besar-besaran kepada imigran dari China dan India sedangkan negara lain di rantau ini mengusir mereka jika enggan menepati syarat untuk menjadi warga negara! 

Untuk kekal, mereka perlu melalui proses asimilasi dengan membuang identiti negara asal mereka. Sekolah jenis kebangsaan atau penggunaan bahasa ibunda negara asal mereka tidak dibenar sama sekali. Malahan nama pun diubah!

Lihat sahaja peringkat awal asimilasi Thailand dan Indonesia. Melaksanakan sistem pendidikan tunggal dengan menggunakan bahasa kebangsaan masing-masing. Imigran yang menolak dasar asimilasi ini. Boleh BERAMBUS!!



Tapi keadaan jauh bebeza di sini, negara yang digelar sebagai bumi bertuah, menjadi tuah kepada kelompok imigran mendapat kewarganegaraan. 

Peliknya kerakyatan diberikan, tetapi syarat pula dikenakan kepada pemimpin Melayu dan raja-raja. Apa syaratnya??....Tak perlu buka buku sejarah! Lihat sahaja sekeliling, anda dapat mengagak apa keistimewaan yang telah pemimpin-pemimpin melayu dan raja-raja berikan kepada mereka.

Walaupun sudah lebih 50 tahun merdeka, masyarakat cina masih bebas mengamalkan sistem pendidikan, bahasa dan nama keChinaan di negara ini. 



Malangnya tolak ansur ini tidak seimbang! Jati diri terhadap kenegaraan Malaysia berlandaskan Rukun Negara sekadar terukir dibibir tanpa sebarang penzahiran yang berbekas di hati. 

Sebab itu hari ini kita lihat segelintir cina mula berani dengan terbuka biadap  memperlekehkan YDP. Apakah cina begini hendak kita terima menjadi sebahagian KELUARGA Malaysia?! Jangan Bagi MUKA! 



Kebiadapan pula terpaksa diterima, setelah tolak ansur diberikan pemimpin-pemimpin melayu serta institusi raja selama berpuluh tahun. Rasanya dari sibuk membuat kajian membentuk parti politik tunggal. Adalah lebih baik kerajaan membuat kajian PENDIDIKAN TUNGGAL!

Satu keperluan UTAMA bagi membentuk perpaduan Keluarga Malaysia yang terdiri dari Melayu, Cina, India dan pribumi. Satu langkah bagi merapatkan jurang persefahaman antara kaum yang bergoncang dek mainan politik kotor pembangkang!

No comments:

Post a Comment