Thursday, January 7, 2016

Felda Sasar Raih Keuntungan 100billion Menjelang 2020


Ada yang memperlekehkan sasaran Felda ini. Masakan tidak, bila tiap hari disaji dengan berita fitnah yang memburukkan imej Felda di mata dunia. Serangan fitnah ini sedikit sebanyak merencatkan keyakinan para pelabur sekaligus menjejaskan usaha Felda untuk memaksimumkan keuntungan.

Namun semua itu adalah asam garam dunia korporat bagi Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Venturs (FGV), Datuk Mohd Emir Mavani Abdullah. Segala serangan fitnah selama ini tidak membantutkan usaha Felda dalam mengembangkan portfolio perniagaannya. 

Masih segar dalam ingatan kita fitnah yang dicetuskan oleh puak pembangkang. Antara yang memberi kesan adalah tuduhan Felda Muflis dan Felda berurus niaga dengan rejim Israel. Dua isu yang dicipta ini telah mengelirukan rakyat terutamanya para peneroka. Kesudahannya puak pembangkang kalah dalam saman malu dilakukan Felda dan ada juga terpaksa membuat kenyataan maaf terbuka.

Luka baru hendak pulih, datang pula dugaan seterusnya apabila pasaran minyak sawit mentah dunia jatuh mendadak. Akibat daripada itu, keuntungan Felda menguncup dan fokus perniagaan berlaih ke bidang pelaburan hartanah dan industri hiliran yang lain.

Biar semua itu menjadi pengalaman berguna buat Felda. Tahun 2016 ini merupakan lembaran baru dan dijangka pasaran minyak sawit mentah akan mengukuh dan meningkat. Ini merupakan berita baik buat warga peneroka yang dambakan harga sawit tinggi. Emir Mavani komited memacu FGV dalam 5 tahun mendatang bagi merealisasikan sasaran keuntungan 100bilion menjelang 2020.

Beberapa transformasi perniagaan dalam FGV juga akan dilakukan bagi memastikan Felda kebergantungan terhadap minyak sawit dapat dikurangkan. Beberapa portfolio pertanian, perkilangan dan pemasaran dipelbagaikan sebaik mungkin. Pelan ini dijangka mampu menstabilkan kedudukan Felda jika berlaku trend penurunan pasaran minyak sawit. 

No comments:

Post a Comment