Sunday, March 8, 2015

KECOH Kubah Masjid Nabawi Bertukar Merah!!


Tidak tahu sejauh mana kesahihan video ini, kerana jika diperhatikan kubah Masjid Nabawi, Madinah yang bewarna hijau telah bertukar sedikit menjadi kepada warna Merah! Warna kubah tidaklah sepenuhnya berubah Merah tetapi sedikit perubahan yang dilihat dengan mata kasar ini cukup untuk menimbulkan kekaguman dan riuh di kalangan jemaah yang ada di situ.

Jelas kelihatan jemaah menunjuk-nunjuk kearah kubah terbabit dan tidak kurang juga ada yang mengeluarkan telefon bimbit untuk merakam keganjilan ini. Seperti dinyatakan tidak tahu sejauh mana benarnya kekecohan yang terakam ini. Dari pemahaman perisik, kejadian ini dipercayai baru berlaku semalam pada 7hb Mac 2015. Waktu berlaku tidak diketahui dengan tepat. 


Perisik juga cuba mendapatkan pengesahan dari rakan media dan rakan yang berada di Tanah Suci. Mungkin ada di kalangan pembaca yang boleh mengesahkannya lagi bagus. Kalau ikut pada sejarah warna awal kubah masjid Nabawi adalah bewarna Biru/Ungu sebelum ditukar kepada warna Hijau. 

Berikut adalah rakaman video yang bertajuk "Masjid An Nabawi Prophet's dome turning Red 3/7/15". Ini bukan kali pertama fenomena alam atau tanda luar biasa berkaitan Islam berlaku serta dipaparkan di Internet. Jadi janganlah ada yang terlalu taksub! Sebaiknya kembali berpeganglah kita kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Kerana itu yang disuruh Rasulullah s.a.w. Bukan berpegang pada Kubah Masjid!






KEMASKINI: 9/3 9:26am: Menurut portal suaraTV, perubahan warna tersebut adalah disebabkan pantulan cahaya. Laporan terperinci DI SINI

1 comment:

  1. Jawapan dari pegawai pengawal Masjid Nabawi di pintu Bab Bilal dan Bab Quba :

    Sebenarnya, cahaya berwarna merah yang terdapat pada kubah hijau tersebut, berpunca daripada pantulan cahaya lampu merah yang terdapat berdekatan kubah hijau itu. Berlakunya biasan cahaya. Lampu merah tersebut sudah hampir 30 tahun tidak dinyalakan. Lampu merah itu dahulunya sering dinyalakan bertujuan sebagai tanda masuknya waktu Maghrib dan waktu berbuka puasa pada bulan Ramadhan.

    Semalam, ketika video tersebut dirakamkan, lampu merah itu dinyalakan atas arahan pihak atasan Masjid Nabawi selepas solat Isyak. Ya, apabila lampu itu dipasang, ramai jemaah berkumpul di situ. Ada yang nak ambil gambar. Hairan melihat perubahan yang berlaku pada kubah hijau itu. Rasa pelik.

    Konklusinya, perubahan cahaya berwarna merah pada kubah hijau tersebut hanyalah perkara biasa. Tidak ada perkaitan antara apa jua konspirasi atau keajaiban.

    ReplyDelete