Sunday, December 8, 2013

Kencing Pembangkang Banjiri Malaysia!!


Rasanya rakyat sudah mampu berfikir bila berlaku sahaja bencana banjir sebegini pihak mana yang akan mula-mula sekali yang menghulurkan bantuan dan pihak mana pula yang pandai main 'wayang' kononnya depa 'perihatin'!

Di Malaysia walaupun tiada taufan yang meragut puluhan ribu nyawa seperti di Filipina baru-baru ini. Namun bencana banjir yang seringkali berlaku makin lama semakin parah. 

Ini kerana, terdapat beberapa kawasan yang bertahun-tahun tidak pernah dinaiki air sebelum ini, tiba-tiba sudah mula menerima bah. Manakala yang dulunya banjir takat buku lali, dah terus terendam hingga paras paha mahupun pinggang. Ini adalah antara tanda pemanasan global semakin parah dan kita di Malaysia sedang merasainya!


Dalam menghadapi situasi begini, kerajaan membuat kajian ramalan cuaca dan menghitung tahap risikonya. Sebab itu banyak pusat perlindungan diwujudkan awal-awal dengan bekalan makanan, pakaian dan perubatan disimpan secara berperingkat-peringkat.

Akan tetapi bencana kali ini diluar jangka kesannya, berpuluh ribu terjejas dalam masa singkat dan kesemua mangsa pula berpusu-pusu serentak membanjiri pusat perlindungan. 

Malangnya kehadiran jumlah besar yang dikira mengejut ini, membuatkan beberapa pusat tidak mempunyai segala keperluan bekalan yang mencukupi. Paling haru apabila ada juga pusat perlindungan turut dinaiki air!!


Seperti dikatakan awal tadi, kawasan yang tak pernah tenggelam turut terjejas. Maka jumlah mangsa terus meningkat tanpa diduga! Kini lebih 40,000 mangsa di pusat perlindungan di Pahang sahaja.

Kerajaan telah cuba sebaik mungkin melakukan persediaan awal, tetapi siapa mampu mengagak sejauh mana dugaan Ya-Rahman menguji warga Malaysia dalam banjir kali ini. 

Pihak kerajaan reda dengan ujian ini, namun tetap terus berusaha menyalurkan bantuan ke kawasan-kawasan yang terjejas teruk. Tetapi kesempatan ini direbut pihak pembangkang dan balacinya untuk berpolitik menghentam serta menabur fitnah kencing rakyat.

Bantuan pihak kerajaan berlogo dacing pun boleh buat puak-puak ni kepanasan. 
Hakikatnya para pemimpin pembangkang ni sebenarnya kedekut giler nak keluar duit bagi membantu mangsa dan apa yang dilakukan adalah dengan kencing rakyat kononnya bantuan tu depa yang bagi. Bila ada logo BN, depa tak dapat nak guna taktik tu. Sebab tu mereka marah! 


Sepatutnya hangpa pembangkang semua ni bagilah bantuan serupa. Bukan menyalak tak tentu arah!

4 comments:

  1. Sejak biler pulak bai logo rimau kerajaan malaysia dh tukar jd logo dacing.. Ko ni xleh beza ke parti politik dgn kerajaan.. Lantak ko la, duit cukai rakyat, gov ambik.. Jd BN punye duit.. Ko same bersekongkol ngan diaorang.. Akhirat nnt jawab elok ye bro.. Lupe nk bgtau.. Pesan kt abe jib, cukai tu xyah kutip dr org PR ye kalu nk letak dacing merata2 cenggitu..

    ReplyDelete
  2. Hahaha. anon 8:08am sudah panas! Dia lupa parti BN adalah parti yang membentuk kerajaan sekarang! Jadi apa beza, guna logo kjaan (harimau) atau logo dacing bai.

    Kesudahnnya logo apa pun kerajaan letak untuk bantu mangsa, pembangkang akan pusing + kencing.

    Sudah lah wei. Cerita degar-degar macam ko sorang bayar cukai! Elok suruh pemimpin pakatan guna otak dan tunai tnggungjwab bantu mangsa banjir. Jangan dok datang kosong tempat banjir lepas tu hijack bantuan yang mangsa terima kata dia yang bagi.

    Tak malu ke wei!! Mangsa banjir pun pembangkang sanggup tipu! Ko same je bersekongkol ngan diorang. Akhirat nnt jawab elok yer bro. Lupe nak bg tau. Pesan kt Bang Non/Hadi Awang/Kit Siang. Apsal sampai sekarang tak nampak batang hidung bantu mangsa? Takkan turun bila nak ceramah bg air liur jer. Tak gitu

    ReplyDelete
  3. Memang banyak operasi bantuan diberikan oleh kerajaan sebelum ni tanpa sebarang logo. Tapi pembangkang datang berlenggang "singgah" ambil kesempatan kata bantuan ni dari mereka. Lepas tu lari menghilang!

    Sekarang mereka guna alasan tak ada duit. Sedangkan mereka tiada masalah keluar duit berjuta-juta ketika PRU lalu. Dah ada duit berjuta-juta, bikin auta pula kutip derma kata untuk pru.

    Lepas PRU, tak ada pula buat usaha yang serupa keluar duit berjuta atau kutip derma untuk bantu mangsa banjir.

    ReplyDelete
  4. So far kerajaan BN adalah terbaik!... walaupun tak sempurna insyaAllah diperbaiki. Kalau PR mula2 mungkin ok..tetapi lepas tu makin teruk dan makin teruk dan teruuuukkk...

    ReplyDelete