Saturday, April 4, 2015

Perginya JJ! Kehilangan Seorang "Abang" Buat Wee Ka Siong!


Kita dikejutkan dengan berita nahas helikopter di Semenyih petang tadi. Pada awalnya bertalu-talu mesej masuk menerjah ke telefon bimbit bagi mendapatkan kepastian. Sebab mangsa yang terlibat adalah VVIP.

Setelah beberapa ketika dalam jam lebih kurang 7.30malam pengesahan diterima bahawa enam mangsa terlibat dan semuanya disahkan tekorban. Salah seorang daripadanya adalah Allahyarham Tan Sri Jamaluddin Jarjis, Ahli Parlimen Rompin.

Pengesahan ini telah meruntun jiwa ramai sahabat handai dikalangan ahli politik terutamanya Perdana Menteri sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Helikopter tersebut dipercayai dalam perjalanan pulang ke Ibu negeri dari Pekan, Pahang. Punca nahas masih dalam siasatan pihak polis.

Antara yang turut merasa kehilangan tokoh terbilang ini adalah Menteri di JPM yang juga Timbalan Presiden MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong.

Berikut adalah kenyataan penuh kepada media yang banyak menyentuh pengalaman peribadi beliau bersama tokoh yang lebih disenangi dengan panggilan JJ:-

Saya berasa amat terkejut dan sedih sebaik menerima berita Tan Sri Jamaluddin Jarjis terkorban dalam nahas helikopter di Semenyih.

Kali terakhir saya bertemu dengan Tan Sri Jamaluddin ialah ketika saya duduk di sebelahnya di majlis Akad Nikah anak Perdana Menteri di Sri Perdana pada 19 Mac lalu.

Kali terakhir saya berbual dengannya di telefon ialah pada 29 Mac lalu ketika saya menghadiri Persidangan Inter Parliamentary Union (IPU) di Hanoi.

Dalam perbualan telefon itu beliau berpesan beberapa strategi untuk menangani situasi politik terkini.

Beliau juga mengatakan mahu berjumpa minggu depan untuk membincangkan beberapa perkara yang mendesak berhubung projek PRIMA.

Tan Sri Jamaluddin yang saya kenali adalah seorang yang suka berjenaka tetapi pada masa yang sama tidak lokek berkongsi idea mengenai percaturan politik. Beliau, bagi saya ibarat seorang abang yang sentiasa memberi tunjuk ajar kepada adiknya.

Saya kali pertama mengenalinya dengan rapat apabila beliau menjadi Menteri MOSTI. Dari situ saya mengamati JJ sebagai seorang teknokrat yang berpengetahuan luas.

Sejak saya jadi Ahli Parlimen biasa, dari semasa ke semasa beliau memberi nasihat bagaimana untuk menjadi MP yang kritikal tapi konstruktif.

Semasa Rang Undang-Undang PR1MA dibentangkan kami berbincang tentang kandungan serta implikasi. JJ sedia mendengar & meminda mana-mana yang munaabah.

Sejak setahun ini kami sering berbincang mengenai projek PR1MA di Johor, khasnya di kawasan parlimen Ayer Hitam.

Bagi saya pemergian beliau adalah satu kehilangan besar dalam dunia politik dan korporat.

Kepada keluarga Tan Sri Jamaluddin saya mengucapkan takziah dan berharap mereka tabah menghadapi ujian ini.


No comments:

Post a Comment