Tuesday, December 6, 2011

Hindraf Lebih Dulu Meroyan Rupanya

Puak Hindraf semakin ligat meracun kaum India secara licik. Semakin banyak dakyah kotor di sebar kepada kaum India pedalaman yang kononnya mereka tersisih. Kononnya mereka ditindas, dibunuh secara halus dan sebagainya.

Majoriti penduduk India Malaysia sendiri menolak keras gerakan Hindraf yang ternyata terpesong dari hala tuju ke arah Malaysia yang lebih aman. Banyak fakta yang dicanangkan tidak lengkap dan hanya separuh jalan sahaja.

Pemimpin Hindraf dan gerakan ahlinya kelihatan hebat menuntut bermacam-macam dari kerajaan. Bukan sahaja kerajaan Malaysia malah kerajaan British. Kelihatan seolah-olah tiada kebaikan atau keadilan berlaku terhadap kaum India di Malaysia.

Tapi hakikatnya, hanya mereka (hindraf) sahaja yang meroyan dan melalak tidak tentu pasal dalam negara. Kerana jelas tuntutan mereka tidak berlandaskan kronologi sejarah yang tepat. 

Setiap tuduhan liar mereka terhadap Kerajaan dan FELDA satu persatu telah di sangkal. Kerana pimpinan Hindraf yang diterajui oleh peguam pembelit telah terbelit oleh kata-kata mereka sendiri. Lalakkan mereka tidak lebih hanya menganggu keharmonian kaum-kaum yang hidup aman di bawah satu bumbung.

Tak habis-habis menghebahkan mengenai pemberian 10 ekar tanah kepada orang melayu tetapi tidak kepada kaum india? Sempit sungguh perjuangan mereka.

Kerajaan melalui Felda dari sejak penubuhan pada 1958 telah membuka peluang kepada semua kaum di Persekutuan Tanah Melayu ketika itu. Tetapi diperingkat awal, banyak di antara peneroka awal tarik diri dari meneroka kerana tidak tahan. Ada Melayu, Cina dan India yang keluar dari program ini. 

Jadi disini bagaimana kerajaan dan Felda pula dipersalahkan jika ada dikalangan peneroka awal tarik diri. Perlu diingatkan bahawa kerajaan dan Felda terpaksa menanggung kos kekurangan tenaga pekerja akibat ada yang lari.

Mereka turut menuduh bahawa pemberian tanah tidak seimbang. Jika diselidiki jumlah penduduk ketika itu tidak sampai 10 juta orang. Pecahan kaum menunjukkan Melayu 60%, Cina 25%, India 8% dan lain-lain 5%. 

Maka pecahan pemberian tanah adalah dilihat adil mengikut jumlah polarisasi penduduk.

CONTOH, Gambaran mudah jika terdapat beberapa pecahan kumpulan pelancong yang diuruskan sebuah syarikat perlancongan ingin menyediakan kemudahan pengangkutan. Ada 4 buah kumpulan dimana terdiri 5 orang, 8 orang, 25 orang dan 60 orang. 

Jika kumpulan 5 orang dan kumpulan 8 orang diberi sebuah van sebagai pengangkutan. Takkan lah kumpulan 25 orang dan kumpulan 60 orang boleh dimuatkan dalam sebuah van. Jelas tidak logik dan adil. Keselesaan diterima oleh dua kumpulan tapi tidak kepada dua kumpulan lain.

Lagi sekali pemberian peluang mengikut pecahan jumlah kaum di Tanah Melayu sewaktu itu adalah bertepatan bagi mengelakkan lebihan pada sesebuah kaum.

Kalau tanah sudah diberi tapi lari. Nak buat macam mana? Memang lah berkurang pegangan jumlah perusahaan kelapa sawit dikalangan kaum India. Sendiri cabut, menuduh FELDA pula yang tidak adil.

No comments:

Post a Comment