Monday, June 4, 2018

YDPA Bukan Bodoh! Mengapa Kerajaan PH Masih Berkeras Pilih Tommy Thomas?


Dalam hal pemilihan Tommy Thomas ini pada teknikaliti perlembagaan sememangnya tiada salah. Cuma jelas cacat dari sudut berhubung menasihati Yang Di-Pertuan Agong (YDPA) dalam hal ehwal perundangan Islam.

Nama yang diusul oleh Perdana  Menteri, Tun Mahathir ini telah ditolak oleh YDPA, Sultan Mohamad V. Mengikut perlembagaan perkara 145 (1) adalah dengan nasihat Perdana Menteri dalam melantik Peguam Negara (AG) dan Hakim Mahkamah Persekutuan.

Keywordnya adalah "NASIHAT". 

Bukan mendesak dan bukan mengarahkan YDPA untuk menerima bulat-bulat. Jika YDPA tiada hak untuk menafikan cadangan atau nasihat ini. Maka fungsi "check & balance" telah gagal di sini.

Ya kita sedia maklum pengalaman puluhan tahun PM dalam urusan pentadbiran negara. Tapi jangan kita anggap YDPA tidak mampu memperolehi maklumat tentang calon AG yang tidak kredibel ini. 

Tugas YDPA bukan sekadar simbol!! 
Apa YDPA tiada akses kepada maklumat-maklumat berikut:
Apakah Kerajaan PH fikir, YDPA tiada maklumat tentang calon AG yang mempertikaikan kuasa Sultan, mempertikaikan mahkamah syariah, rukunegara, kedudukan agama Islam dan isu kalimah Allah sebelum ini? Bukankah jelas mudarat besar jika perlantikkan diperkenan!

Apa  kerajaan PH fikir, YDPA tidak tahu bahawa calon AG ini juga adalah peguambela bagi pihak Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam perbicaraan kes rumah banglo murah? Bukankah ini ketara conflict of interest.

Tindakan keras kepala Kerajaan PH kali ini seolah merendah-rendahkan kedudukan YDPA yang memainkan peranan penting dalam check and balance.

Gambar bawah pula terdapat beberapa maklumat tambahan yang sedang viral tentang calon AG ini. Apakah YDPA perlu ambil masa lama untuk crosscheck maklumat berikut? Sudah tentu tidak! Apa kerajaan PH tidak boleh fikir tentang semua ini?



Bila semua maklumat sudah ditentusahkan. YDPA sudah pasti akan menilai berdasarkan mudarat besar yang bakal diterima. Kita sudah nampak ancaman pada isi rumah. Adakah kita akan menjemput masuk ancaman tersebut?
Kita TOLAK!!

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

2 comments:

  1. Tolong sebarkan minta suma blogers cybertroopers BN minta LGE masukkan jumlah hutang negara 1trilion dlm website rasmi bank negara malaysia segera jika benar itu angka hutang negara.. jgn nak menipu rakyat bila manifesto tak mmpu nak buat



    ReplyDelete
  2. Hanya di Malaysia kafir BOLEH nasihat AGONG hal perundangan ISLAM .

    Hidup -- PH. Hidup -- PH .. !


    p.s. dengar khabar sembayang raya di MESJID NEGARA pun kafir jadi IMAM...

    bnyk penyokong PH akan hadir....! !

    ReplyDelete