Friday, October 14, 2011

Peneroka: "Jangan Cuba Hasut Kami"

Itulah yang disuarakan oleh para peneroka apabila media fitnah pro pembangkang cuba menyebarkan propaganda memburukkan institusi FELDA yang selama ini membela nasib kami peneroka.

Dari artikel sebelum ini sudah menerangkan mengenai dakyah yang disebarkan sebagai usaha meruntuhkan kepercayaan para peneroka terhadap FELDA. Cubaan mereka untuk memutarbelitkan fakta mengenai penetapan harga serta penggredan tandan sawit yang hanya berkesan sementara.

Dalam tahun ini juga mereka sudah memutarbelit, mengatakan FELDA sudah bankrap. Sebagai peneroka, pada mulanya terkejut dengan sebaran berita sebegini. Tapi setelah di teliti segala data dan maklumat kewangan dari FELDA. Semua sebaran itu ternyata FITNAH.

Jika individu itu diisytihar bankrap, secara teknikalnya dia akan dianggap mati. Ini kerana tiada urusan jual beli dapat dilaksanakan dan semua transaksi kewangan dianggap tidak sah atau terbatal.

Sesiapa yang pernah mengalami situasi bankrap akan memahami. Bila diisytihar muflis, segala akaun bank, aset, rumah, tanah dan kereta akan dibekukan. Atau paling teruk boleh dirampas. 

Semua urusan perundangan terhadap si muflis ini diputuskan mahkamah dengan di intergrasikan dengan Bank Negara.

Sekarang cuba fikirkan, kalau FELDA muflis bagaimana kami peneroka masih mampu menerima bayaran hasil sawit dari pihak FELDA sehingga ke hari ini. Bukan sekadar hasil sawit, malah bonus, elaun serta bantuan jutaan ringgit juga diterima daripada pihak FELDA.

Kalau syarikat anda muflis, adakah anda mampu nak bayar gaji, bonus, overtime, claim pekerja anda? Sudah tentu tidak. 

Pembangkang nampaknya semakin terdesak untuk terus memburukkan FELDA, namun satu persatu dakyah mereka disangkal oleh para peneroka sendiri.

Dalam keadaan gendang pilihanraya semakin kuat kedengaran, para peneroka kehairanan kerana tiba-tiba para pemimpin pembangkang meroyan menyebarkan fitnah kepada para peneroka. 

Mereka datang dengan jabat salam menghulurkan bantuan, tapi sebelah tangannya terlindung memegang pisau hanya menanti untuk menikam kita.

Itulah yang sudah berlaku dan para peneroka akan memastikan perkara begini tidak akan berlaku lagi selepas ini. 

Jadi "Jangan Cuba Hasut Kami".

No comments:

Post a Comment