Friday, August 31, 2012

Pereka Bendera Ganti Jalur Gemilang Dikenalpasti


Pereka corak bendera yang dikibar oleh puak pembangkang di Dataran Merdeka sudah dikenalpasti. Tengok sendiri SINI.

Alasan rekabentuk bendera yang dicadangkan beliau tidak kukuh, untuk dijadikan landasan untuk merubah bendera Malaysia sedia ada. 

Bagi Perisik, rekabentuk perlulah memberi makna yang jelas serta konkrit bukan mengatakan sebab Indonesia dan Singapore menggunakan pilihan bentuk dan warna serupa. Adakah perlu kita ikut sama? 

Mengatakan bahawa bendera Malaysia adalah adaptasi dari bendera Amerika adalah tidak tepat sama sekali, kerana penghasilan Bendera Jalur Gemilang ini telah melalui beberapa proses di peringkat Jemaah Menteri dan Jawatankuasa Khas yang majoritinya adalah orang Melayu.

Jawatankuasa khas telah mengadakan pertandingan merekabentuk bendera dan sebanyak 373 corak bendera telah diterima untuk dipertimbangkan.

Dari jumlah besar itu hanya 3 corak bendera disenarai pendekkan

Rekabentuk pertama ialah lambang keris bersilang di tengah-tengah dengan dikelilingi oleh 11 bintang pecah lima.
Rekabentuk kedua hampir serupa dengan rekabentuk pertama kecuali 11 bintang pecah lima itu disusun dalam 2 bulatang mengelilingi keris bersilang

Reka bentuk ketiga ialah jalur 11 biru-putih dengan bulan bintang berwarna putih di bahagian tepi kiri

Akhirnya rekaan ketiga ciptaan anak melayu, Mohamed Bin Hamza terpilih dan pemilihan tersebut telah mendapat perkenan Masjlis Raja-raja. Selepas itu warna bintang dan bulan di ubah kepada warna kuning atas cadangan Sultan kedah dan persetujuan Majlis Raja-raja. Maklumat terperinci BACA SINI

Nama bendera juga telah melalui proses pemilihan diperingkat Jemaah menteri dan Jawatankuasa. Sebanyak 103 nama cadangan telah dikemukakan dan akhirnya nama "Jalur Gemilang" dipilih. BACA SINI

Jelas disini, proses pemilihan nama dan corak bendera negara bukanlah dengan hentam kromo jer. Ia telah melalui proses perbincangan dan saringan berdasarkan alasan konkrit makna pemilihan warna, bintang, bulan sabit dan jalur oleh pereka.

Untuk maklumat pembaca, terdapat beberapa negara di dunia ini yang kebetulan mempunyai corak serta warna yang seakan serupa. Tidak bererti yang negara tersebut meniru rekabentuk antara satu sama lain. 

Lihat sendiri gambar di bawah:

Sama Tapi Tak Serupalah Kawan

Persamaan ini hanyalah kebetulan sahaja. Apa yang penting adalah makna corak, warna, bulan sabit, bintang dan jalurnya. Kerana ia perlu jelas melambangkan dasar, wawasan dan nilai yang bersesuaian dengan komuniti sesebuah negara.

Masalah sebenarnya adalah jati diri rakyat Malaysia sendiri yang semakin lama kian terhakis.  Lihat sahaja anak muda kita sekarang yang lebih bersemangat bersosial bebas, menerima mudah budaya luar (k-pop, indon-pop), tidak ambil kisah sejarah negara dan lain-lain.

Inilah antara sebab-sebab mengapa rakyat Malaysia, k
urang ghairah mengibarkan bendera bukan kerana rekabentuk bendera tersebut. Sekian!



4 comments:

  1. .

    (( Take Note )) UMNO BODOH - Kenapa BN Tak Buat HUDUD Sejak 50 Thn dulu?



    Tak ada apa yg perlu dijelaskan lg. Tak ada apa yg perlu diterangkan lg. Tak ada apa yg perlu diperincikan lg. Pemuda dan Puteri UMNO sememangnya BODOH.

    Bila kaum Cina menolak HUDUD, pandai pulak mereka sibuk2 nak bercakap pasal HUDUD. Yg Barisan Nasional yg dah memerintah lebih 50 tahun tak pernah buat HUDUD , 'Ada ko kisah'? Kepala otak pemuda dan puteri UMNO letak kat mana?

    Bodoh sangat kalau ada orang kata mengundi UMNO yg dah memerintah 50 tahun tanpa HUDUD lebih baik berbanding kaum cina yg tak faham HUDUD menolak HUDUD.

    Jadi, fikirkan sy ada alasan cukup kuat kenapa menolak BN dan menerima PAKATAN RAKYAT. Sememangnya mereka tak pernah buat HUDUD sejak 50 tahun dulu. Dan pemuda dan puteri UMNO memilih utk jadi BODOH.


    (Edit, copy & paste dari 'Page FB Kump. Adik2 Keluar UMNO')

    ReplyDelete
  2. Ko yang BODOH! Kepala otak ko penuh ngan taik!Dasar kumpulan anak anak ikan! Agaknya ko da tak bolih jalan lagi kot.

    ReplyDelete
  3. depa ni saja nak bg geng2 indon palu gendang kata kita maling lg, duk tiru bendera depa.

    ReplyDelete
  4. negara kalian emang maling bedebah, abis niru corak bendera kita, kalian mau nyolong apa lagi?

    ReplyDelete