Tuesday, February 22, 2011

Peneroka di 3 kawasan Felda penentu PRK Kerdau

Seperti diduga, Pilihanraya Kecil (PRK) Kerdau dan Merlimau akan diadakan serentak, iaitu penamaan calon pada 26 Februari dan mengundi pada 6 Mac. 

Di kedua-dua tempat ini, BN boleh dianggap sebagai favourite dan pembangkang,yang kemungkinan besar diwakili calon PAS, berada dalam kedudukan sebagai “underdog.”

Khabarnya isu yang bakal dijaja di Merlimau ialah kes Teoh Beng Hock, harga barang naik dan isu label Melaka Maju. Di Merlimau tak ada peneroka, jadi isu Felda tidak akan dimainkan di situ.

Sementara di Kerdau pula nampak gaya mereka masih nak berusaha nak kaburkan golongan peneroka di Jengka 22, 23 dan 25. Kali ini saya dengar mereka nak buat serangan peribadi kepada pengerusi Felda, Tan Sri Isa, yang baru-baru ini menjadi sasaran penganalisis ekonomi pro-pembangkang.

Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau N28 di bawah parlimen Kuala Kurau mempunyai 8,451 pengundi berdaftar. Di kalangan peneroka Felda sahaja terdapat 2,655 pengundi. Jengka 22 mempunyai 915 pengundi berdaftar sementara Jengka 23 ada 1,383 dan jengka 25 pula 357 orang. 

Pada Pilihanraya Umum (PRU) 2008, Allahyarham Datuk Zaharuddin abu Kassim mengalahkan calon PAS dengan majority 1,615 undi. 

Difahamkan majoriti undi yang diperolehi di kawasan Felda, iaitu 920 undi.Daripada jumlah itu Jengka 22  meraih 54 peratus,  Jengka 23 dapat 51% dan Jengka 23 peroleh 85%.

Ini bermakna untuk PRK Kerdau, jentera Barisan Nasional perlu memberi lebih perhatian kepada jengka 22 dan 23. Saya perhatikan PAS telah lama membuat “homework” di kawasan-kawasan ini, antaranya bergiat cergas dalam kegiatan keagamaan di kawasan ini dan secara tidak langsung memesrakan diri dengan penduduk tempatan.

Sehubungan itu jentera BN tidak boleh alpa, terlalu yakin dan sombong. Ramai ustaz/pendakwah penyokong PAS yang mempunyai pengikut di kawasan-kawasan Felda ini. Pengikut dan anak murid mereka tidak semestinya ahli parti. 

Jadi, adalah lebih baik jentera BN mengelak daripada membuat serangan peribadi ke atas mana-mana calon PAS yang diletakkan kerana ia boleh memakan diri. 

Jika pembangkang menggunakan auta, BN hendaklah membalas dengan fakta. Gaya pemikiran peneroka di Jengka mungkin tak sama dengan peneroka di Tenang. BN memang boleh menang, cuma perbezaan majoriti banyak bergantung kepada peneroka-peneroka di ketiga-tiga kawasan Felda itu.

No comments:

Post a Comment