Friday, December 14, 2018

Apa Berlaku Kepada Yang Lompat! Jika PM Diturunkan Melalui Demokrasi Undi Tidak Percaya Di Parlimen?


Dari selepas PRU14 sudah kedengaran barisan Ahli Parlimen (AP) dari parti Barisan Nasional terutama UMNO umum keluar parti menjadi bebas dan sertai Pakatan.

Bulan ini BN bergegar lagi apabila lebih 10 AP dari UMNO lompat menyertai PPBM atau menyokong Pakatan. Dijangka ada lagi AP bakal mengikuti langkah sama angkat kaki keluar UMNO.

Apa jua alasan lompat. Perkembangan ini bukan sahaja menggusarkan kalangan UMNO dan komponen BN. Malah turut meresahkan barisan kepimpinan Pakatan dari PKR dan DAP.

Kalangan kepimpinan Pakatan seolah dapat menghidu kelicikan PM, Tun Mahathir. Apa yang dicanang adalah untuk mendapatkan 2/3. Hakikatnya adalah merapatkan jurang kerusi PPBM dengan PKR dan DAP yang semakin bertambah di Dewan Rakyat.

Lebih suara ini akan mengukuhkan kedudukan Mahathir. Apakah Pakatan akan menunggu sehingga sudah terlambat?!

Apa pun proses lompatan masih berjalan untuk seminggu dua ini. Kerana masih ada kalangan AP UMNO yang pasang niat lompat tapi berbelah bagi untuk melakukannya. Ragu?goyah?

Ternyata mereka masih mengambil tindakan tunggu dan lihat sehingga habis bulan ini. Kerana mereka terdetik apa akan berlaku jika Undi Tidak Percaya diusulkan oleh gabungan PKR-DAP-PAS-UMNO. 

Tidak mustahil kedudukan Tun Mahathir goyah dan PPBM boleh diterajang keluar dari Pakatan! Kesudahannya semua yang melompat baru-baru ini gigit semua jari tangan dan kaki kerana menyesal tak sudah!

Menurut kenyataan Tun M sendiri pada 2015:
"Perlembagaan Persekutuan (Perkara 43 (4)) memperuntukkan, jika seseorang Perdana Menteri itu tidak lagi mendapat sokongan majoriti daripada Ahli Parlimen, beliau perlu meletak jawatan," katanya.



1 comment:

  1. YAHOOO.. KITA WAIT & SEE.
    DRAMA MAKIN INTERESTING.
    HIDUP UMPAMA RODA KERETA LEMBU, NAIK TURUN, NAIK TURUN.. LAMA2 MEREPUT.

    ReplyDelete